OBS de Klim

OBS de Klim is een basisschool dat thematisch onderwijs hanteert. Dit houdt in dat zij per jaar 5 thema’s aanbieden naast de normale vakken. Binnen deze thema’s wil de school vaardigheden van de leerlingen beoordelen. Tijdens mijn stage bij Daily Creations kregen zij de opdracht om een Digitaal Meetinstrument te designen waarin de leerlingen deze vaardigheden zelfstandig kunnen scoren en de docenten hun scores kunnen communiceren met de leerling.

Proces

Ik ben begonnen met onderzoek doen naar de eindgebruikers, het project en de opdracht. De school had veel informatie aangeleverd. Op basis van deze informatie heb ik een eerste opzet van de journey map gemaakt. Bij het uitwerken hiervan bleek al snel dat we behoefte hadden om de taken van de docenten en leerlingen in kaart te brengen, dus ben ik task flows en userflows gaan uitwerken om de taken van de verschillende gebruikersgroepen in kaart te brengen.

Vervolgens heb ik onderzoek gedaan naar UX-design voor kinderen (children-first design)om te ontdekken wat het verschil is tussen UX design voor volwassenen en kinderen bekijk hieronder een paar belangrijke inzichten:

    1. Kinderen houden van uitdagingen
      Uitdagingen en conflicten zorgen ervoor dat kinderen motivatie hebben om door te gaan, dan voel het specialer wanneer zij hun doel behaalt hebben.

    2. Directe feedback na elke interactie
      Kinderen hebben na elke interactie feedback nodig, omdat zij minder geduld hebben dan volwassenen.
    1. Kinderen kunnen blind vertrouwen op een interface
      Consequenties en risico’s is iets wat kinderen nog niet kunnen inzien, hierdoor kunnen ze blind vertrouwen op een interface.

    2. Kinderen ontwikkelen zich snel
      Het is belangrijk om rekening te houden met de vaardigheden die kinderen op verschillende leeftijden bezitten. Kinderen kunnen binnen 3 jaar nieuwe vaardigheden hebben ontwikkeld, dit betekent dat een interface voor een 4 jarige geen uitdaging meer is voor een kind van 6 jaar.

De eerste meeting met de klant. Samen met leerkrachten hebben een collega en ik de journey map, taskflows en wireframes besproken en samen met de leerkrachten een brainstormsessie gehouden, om te kijken hoe de leerlingen zelfstandig hun vaardigheden kunnen scoren in het digitale meetinstrument. Het was belangrijk dat de scores van een vaardigheid niet in termen van ‘goed’ of ‘fout’ zijn, omdat de school niet willen dat de leerlingen ontmoedigd worden om aan een vaardigheid te werken. Als afsluiting heb ik mijn presentatie over UX design voor kinderen gegeven aan de leerkrachten.

Resultaat

Ik heb een journey, userflows, taskflow en wireframes gemaakt voor het Digitaal Meetinstrument van OBS de Klim. Ik heb zowel intern als voor de klant een presentatie gegeven over Children-first design.

 

 

Bekijk hier het prototype
Datum:
September 18, 2020
Categorie:
User research
Klant:
OBS de Klim